Wanita mengandung di dalam LRT

Assalamu'alaikum

Pagi tadi aku terserempak dengan Huda..sahabat sefikrah yang kukenali semasa di kampus dahulu. Terserempak semasa sama-sama sedang mengadap rel LRT menanti tren tiba. Dia dah sarat mengandung hampir 7 bulan. Dah nmpk jelas besar perutnya. Saje aku tanya²..slalu dapat tempat duduk x dlm tren? Terkejut bila dia jawab tak..lalu aku bertanya:

Me: Kenapa??
Huda : Biasala..org buat² tido..
Me: Betul ke? Ye ke ni..isk..
Huda : Ye..aku pun dah malas nak kata apa..

Aku pelik sbenarnya..dah setahun lebih aku naik tren ni..biasanya org akan bagi tempat duduk kat wanita pregnant kalo diorg perasan. Tapi ada gak 2-3 kes yang diorg wat-wat x nmpk, tp aku tgk anak mata diorg cm resah je. Ada skali tu aku nmpk sorang budak ni tunduk manjang pas dia prasan yg berdiri dgn dia wanita pregnant. Aduh..kesian mereka.

Aku pernah pregnant..of course la kan..klo x camne nak dpt 'Umair kan..hehe. Dapat kurasakan betapa penatnya mereka berdiri dalam tren yang mcm dok ada dalam tin sardin tuh..fuh..Aku yang x pegnen ni pun rasa letih sgt. Klo dtg kurang sihat badan..leh ketaq kaki tangan kena berdiri dalam tren tuh..nk muntah pun ado..maklomla..aku kn sokmo mabuk perjalanan..eceh..

Sepanjang stahun lebih menaiki tren, ada skali je..baru-baru ni aku tgk seorg perempuan di pintu tren menyebut kuat² "excuse me..excuse me.." bilamana dia menyedari ada org pegnen berdiri dihadapan org yg duduk..tp tdk diberi tempat duduk..xpasti la org laki tu tido betul or purak²..tp pompuan kt sebelah dia yg bgn bg tempat duduk. Aku x salahkn pompuan tu sbb dia bz bc paper..mmg nyata yg dia x pasan. Tp aku blm pernah lagi jd cm pompuan kt tepi pintu tren tuh..slalu gk ada wanita-wanita pegnen berdiri hampir² dgn aku yang berdiri gak time tuh..tp xde plk aku berusaha tlg mntk org yg duduk tu bgn..segan seh..tp sbenarnya org yg duduk tu yg x reti² ke nk bangun kan..huhu..

Aku ni sbenarnya kalo dpt duduk berharap xde la aku nmpk org pegnen berdiri masa aku duduk tuh.. :p. Sbb kudrat aku ni x seberapa nk berdiri, cuma terpaksa digagahkan jugak. Tp of course la klo terlihat, x sanggup pulak aku nak biarkan mereka berdiri kan. Kejam sungguh..Tp it's ok..boleh je berdiri..cuma rasa sgt lenguh kt bhagian kaki n tgn klo tgh bersesak-sesak tu..nk stabilkn badan kn..memang letih sgt.

Oleh itu kepada para penumpang setia LRT..x kisah la Putra atau Star..ups..Komuter pun, bertimbangrasa la ye. Utamakan tempat duduk yang memang dikhaskan untuk orang tua, wanita mengandung, OKU dan org yang mendukung anak kecik kepada mereka. Hak diorang tuh tau..berdosa klo ko x kasik..uh..uh..

Okeshlah..nk p solat pastu babai nk balik. :)

wassalam.


2 Response to "Wanita mengandung di dalam LRT"

  1. Sitibuha Md Kassim says:
    1:10 AM

    semah....selamat menjalani ibadah posa....dah jadik ibu2 neh byk tugasan yer...selamat hari rayer jugaks...maaf zahir batin!

  2. Zampeada says:
    6:49 AM

    mmm... menarik entri nih. x terpk plak kan? tapi rasanya tgh2 penat & letih tade dah kan nak pk pasal org len... jaga kaki sendiri la nampaknya.