Masihkah hijau tumbuhan itu?

Semalam..pergi Jitra..ada problem dgn permohonan MyCard aku yg udah hampir 5 bulan x siap² lagi..huhu.. Seorg sahabat berasa amat pelik..adaka dia kata aku ada 2 DNA? huh.. rsnya bukan satu kes ja cap jari x sama ni..sbb hosmet pun prob tu gk..tp cuma lewat sebulan ja..dr tempoh masa 2 bulan yg dijanjikan..tp aku ni dh 5 bln.. ibu² pregnant pun dh membesar perut..fuh..sabau menanti je la..

Nk bercerita ttg kehijaun yg sudah mula hilang di sekitar utara Kedah ni.. er..tempat lain tatau le..tp dr Jitra sampai le Sintok ni..dan mugkin selatan Siam pun mengalami nasib yg serupa.. Er..apa yg sama tu?heheh..kekeringan yg amat nyata..musim kemarau ni..tade lagi rumput² ijau.. Smlm kt susur keluar nk masuk Jitra tu..siap terbakar lagi rumput² tepi jln.. Memola tu ingat ada org bakar..tp rsnya terbakar sendiri la..betapa panasnya nk bgtau korang.. Rumput yg terkenal dgn kedegilannya itu pun bulih terbakau..apatah lg kita manusia ni..lebih² lagi aku yg xleh sgt bersiar² pd waktu tengahari ni..mau rebah atas katey 2-3 hari melayan demam..huhu.. Sudah hilang kehenseman pokok² dan rumput² kaler hijau tu..semuanya dh jd kunin... Cam kena racun..

Sebut psal racun..teringat pulak kisah semasa menziarahi Tok Chik aku masa cuti thn baru Cina ritu.. Tok Chik baru blk ja dr Kedah..punya la dia memuji org Kedah yg diangapnya 'rajin' krn 'meracun' semua rumput di tepi jln..kunin ja sumer..mcm karpet diraja gitu..heheh.. Sehinggalah diberitahu hal sebenar oleh anak sedaranya..hahah..nk tergelak pulak aku dengar..betapa panas teriknya di sini..alhamdulillah aku bukanlah seorg buruh binaan..kalo x benti keje jd penganggur la..

Sekarang ni..yg masih hijau cuma daun² kat pokok ja..tu pun buleh dikira dgn jari..korang nk cari rumput hijau kt bumi Sintok ni..aku nasihatkan..terus aja ke padang kompleks sukan..tu pun x brape cumel dh aku tgk..bertompok² rumput hijau di kalangan rumput² kunin..mungkin pakcik siram air x rata kot..ntah la..tgg la bulan 3 nnt..menurut surat kabau..mungkin hujan akan turun bulan 3 nnt..so..nikmatilah keindahan rumput² kunin sementara ada ni..bila kemarau dh berakhir..pasti korang akan merindui warna² kunin itu..ye ke? :p

0 Response to "Masihkah hijau tumbuhan itu?"