# Zina Mata

Salam sambel tersengih.. :D

Como esta?? kuang..kuang..kuang..

Alhamdulillah..tatau la p ubah coding tang mana..
tetiba je bulih run dah client.java aku tuh...
So..abis dh 1 task..cr penyelesaian utk problem lain pulak.. ;)

Sepanjang penuh keserabutan td..(sbb esok nk jumpa Dr. Su..huhu..) Kak Maya bila lalu ja kt meja ni.. tanya camne aku nyer program tu..(program yg dikupi pes n then ubah sikit² tuh..:p)..OK dh le kak Maya..alhamdulillah.. Si Hanif plak masuk² lab dok tensen ngan org HEA..sbb dia x dpt lg cop borang utk apply sticker..heheh..sabo le..bkn sbb aku pompuan abg tu lps sesenang tanpa perlu bersoal jawab..tp sbb masa p ritu..abg tu xde..ritu berkompromi ngan En. Fitri yg baik tu ja..tu x byk citer tu..xpe..cuba lagi esok ya..BERUSAHAALAAAHH... :D

OKlah..utk rini..nk kunsi sikit psal "Zina Mata" yg ditontoni pada 10/10/2003 yg lalu..selongkar laci terjumpa pulak buku catitan..meh baca..ni aku wat kesimpulan je la.. mn sempat salin sumer dik.. (ayat Farouk-kepala grup Gagak Itam dlm citer Gila² Remaja :p)


Zina Mata - Ustaz Shukeri Najib & Ustazah Dato' Dr. Mashitah Ibrahim

Kita kena ingat..nape Allah kurniakan sepasang mata utk kita..pasti ada sbbnya.. :)
Yg pertama..kita anggap mata sbg AMANAH. Dia bg pinjam ja kpd kita utk digunakan dgn sepatutnya..
Kedua..anggap mata sebagai NIKMAT. Allah beri utk bg kita melihat kebesaran Allah. Lihat mak ayah, lihat apa sahaja yg dihalalkn oleh Allah utk dilihat.. juga utk menangis krn takutkan Allah. Oleh itu, jgn salah gunakan nikmat yg Allah kurniakan ini..mcmmn agaknya bila Allah tarik nikmat tu drp kita?
Ketiga..Allah bg mata sbg UJIAN utk kita..sejauh mana kita boleh jaga mata kita..Macam masa bulan puasa..nk dptkn pahala puasa..bukan setakat berlapar dahaga..tp mata tu kena berpuasa juga..Kena tapis la mn yg ptt ditgk atau tdk..

Kita kena ingat..berdosa jika kita tak tunaikan amanah mata. Ada hikmah knp kita disuruh utk memandang tempat sujud ketika dlm solat. Yg ni kena cite lain la... "Hikmah² memandang ketika solat". InsyaAllah bila dah dpt isi nnt..akan diletakkn kt blog ni utk dikunsi..

Ok sambung..
Jaga mata juga boleh menyucikan hati..
Kadang² kita ni malas nak beribadat sbb hati ni dah ada macam² benda tak baik..yg mana..sumernya berpunca dari mata.

Akibat tdk menjaga mata:
1. merupakan maksiat
2. menyebabkan jauh dari Allah
3. tdk merasakan nikmat drp Allah - tiada kelazatan beribadat
4. menyebabkan hati menjadi keras dan tertutup pintu ilmu
5. rosak akhlak

Last sekali..penceramah kata..
"Sapa jaga mata akan dpt kelebihan..yakni mata hati.."

Korang nk tak??kalo nk jom le kita jaga mata.. :)


Lebih kurang la isi yg aku dpt masa menonton al-Kuliyyah setahun lebih yg lalu..masa tu dok umah sesaje sambey menunggu panggilan master..

Tiap² mata pasti akan menangis pd hari kiamat, kecuali mata yg dipejamkan drp segala yg haram dan mata yg berjaga mlm dlm jihad fisabilillah dan mata yg menitiskan air mata walau sebesar lalat krn takutkan ALLAH - Riwayat Abu Na'im.
Kalo korang x phm ke..nk penjelasan lanjut ke ttg kuliah zina mata tu..silala kontek Ustaz Shukeri ato Dr Mashitah ye.. ;). Num kontek sila cari sendiri..heheh..

Moh la kita baca doa ni..jumpa dlm majalah ASUH..
"Ya Allah, kurniakanlah kpd kami dua biji (sepasang) mata yg menangis krn takut kpdMu, sebelum tdk ditemukan airmata lagi.."

OKes..cukup sini dulu.. au revoir..


2 Response to "# Zina Mata"

  1. hasmerya Says:
    9:24 PM

    MasyaAllah tabarakalLah... pengisian yg amat bermanfaat...

  2. Asma says:
    12:19 PM

    heheh..tak reti nk wat ayat yg bes. Alhamdulillah kalo ada yg paham..:)